Onder Water Boven Water

HANDIG OM TE WETEN

In een oogopslag zien of deze workshop iets voor jullie is? Hieronder volgt een beknopt overzicht van de specificaties van deze workshop.

Ben je geïnteresseerd geraakt in deze workshop, wil je boeken of meer informatie? Laat het ons weten, we nemen contact met je op.

Doel van de workshop

Leerlingen bewust maken van symbiotische relaties en het belang ervan in ecosystemen, zowel onder als boven water. Ze leren de wederzijdse afhankelijkheid tussen organismen en hun omgeving kennen en begrijpen.

wat gaan we doen?

Tijdens deze workshop werken leerlingen samen aan het maken van een symbiotisch koraalrif. Hiermee willen we het belang van samenwerking en wederzijdse afhankelijkheid overbrengen. We verkennen en verwonderen ons over de oceanen en het leven daarin, en leren over symbiotische relaties in zowel onderwater- als bovenwaterwerelden.

Leerlingen krijgen inzicht in hoe ecosystemen functioneren en welke effecten klimaatverandering hierop heeft.

Onder water...

Onondekte wereld vol leven

  • Er zijn op aarde 5 oceanen die circa 72% van het
    aardoppervlak beslaan.
  • De mens heeft maar ongeveer 5% van de oceanen in
    de wereld verkend.
  • Onze oceanen bevatten 1,3 miljard kubieke kilometer
    water. Dat is ongeveer 97% van al het water op aarde.
  • Men meent dat 80% van al het leven op land leeft en schat dat 5% (M.J. Benton, 2009) tot 15% (R.M May, 1994) in de oceanen leeft. Het resterende percentage
    behelst het leven in zoetwater.

...boven water...

Weten we er eigenlijk maar weinig van

  • Alles op aarde is met elkaar verbonden.
  • We hebben gezonde grond nodig voor gezond voedsel, we hebben schone lucht nodig voor al het leven op het land en voor gezond zeeleven hebben we schoon water nodig.
  • En: de oceanen regelen het klimaat.
  • Het is dus van groot belang dat we de wederzijdse afhankelijkheid tussen mensen, dieren, planten en hun omgeving kennen, koesteren en intact houden.

Deze kennis willen we op speelse en beklijvende wijze overbrengen op (basisschool)leerlingen.

We willen onder water boven water brengen…

hoe gaan we te werk?

We gaan met de leerlingen leren en maken volgens de methode Onderzoekend en Ontwerpend Leren. Dat betekent stapsgewijs werken volgens heldere principes.

Stapsgewijs werken

  1. Verwonderen en verkennen. De leerlingen AANzetten met mindfulness en/of een onderwaterdans. Bevragen van hun voorkennis en
    enthousiasmeren.
  2. Een onderzoek opzetten en uitvoeren.
  3. Resultaten bespreken en evalueren.
  4. De kennis die ze net hebben opgedaan mogen ze gaan toepassen in een ontwerp voor een eigen rif.
  5. Maken en verbeteren van het rif.
  6. Presenteren van het rif aan elkaar.

Koraalriffen

Tropische onderwaterwouden

  • Koraalriffen worden ook wel tropische onderwater-wouden genoemd. Zij vormen een van de meest diverse ecosystemen op aarde.
  • We associeren koraalriffen vaak met tropische oorden, zoals Australië, Brazilië, Bonaire en Nieuw-Caledonië, Indonesieë en Papoea-Nieuw-Guinea. Maar ook in de Noordzee en bij de Noorse Loften komt (koudwater)koraal voor.
  • Hoewel koraalriffen slechts 1% van de oceaanopper-vlakte bestrijken herbergen ze 25% van al het marineleven.

In het eerste deel van de workshop worden leerlingen
enthousiast gemaakt met kennis over de oceanen en het leven daar. 

Kennen leerlingen voorbeelden van symbiotische relaties onder én boven water? En in hun eigen directe leefomgeving?

In het tweede deel gaan de leerlingen alle opgedane kennis toepassen bij het maken van een ontwerp voor het koraalrif. Verschillende koralen en de daarin levende dieren worden met klei gemaakt en/of getekend. Zo ontstaat in samenwerking onder hun handen een model van een ecosysteem.

Werkvormen

Er wordt gewerkt in tweetallen en groepjes. Bij het onderzoeken en het ontwerpen proberen we in de samenwerkingen bij iedere leerling het beste uit zichzelf en elkaar te halen.Deze workshop is vakoverstijgend in te zetten. Er worden verbindingen gemaakt met taal, biologie, scheikunde, natuurkunde en rekenen.Zo maken we zeewater, waarbij we berekenen hoeveel water en zout nodig is en daarbij de aanwezige elementen zoals magnesium en calcium in het water.

Voor wie is deze workshop?

De workshop is bedoeld voor leerlingen in het basisonderwijs. We willen hen bewust maken van de natuurlijke wereld om hen heen en hen laten zien hoe belangrijk symbiotische relaties zijn voor biodiversiteit en ecosystemen.

Ben je geïnteresseerd?

Ben je geïnteresseerd?